Telekomunikační šmejdi šíria hoaxy s cieľom zarobiť

Telekomunikačná únia Slovenskej republiky upozorňuje verejnosť na
nový hoax, ktorý od domu k domu šíria nepoctiví predajcovia, takzvaní
šmejdi. Šmejdi sa snažia najmä starších občanov uviesť do omylu, vyvolať
v nich strach, s cieľom dosiahnutia osobného zisku. Ostáva po nich
nespokojnosť a z obetí sa nevedomky stávajú neplatiči. Viete, na čo si
dať pozor a čo robiť?
Pozor na nový hoax!
Telekomunikačná
únia Slovenskej republiky zachytila nový hoax, podľa ktorého vyšiel
nový telekomunikačný zákon a do roku 2025 sa musia všetci povinne
pripojiť k novej optickej sieti, kde si potom budú môcť vybrať
telekomunikačného operátora. Tieto informácie sú nepravdivé
a telekomunikační šmejdi ich šíria za účelom dosiahnutia zisku. Pocit
naliehavosti niečo urobiť vyvolávajú nielen blížiacim sa rokom 2025, ale
aj aj informáciou, že teraz je zriadenie za 1 euro a potom to bude
povinne 300 eur a viac.
V prvom rade zákon o elektronických
komunikáciách nikomu neukladá kedy a k akej sieti sa má pripojiť a koho
služby má využívať. Naopak, zákon podporuje súťaž na trhu a možnosť
výberu operátora.
Na čo si dávať pozor
Telekomunikačná
únia Slovenskej republiky sa v praxi stretáva s prípadmi, keď šmejdi
občanov uvedú do omylu tvrdením, že ich poskytovateľ služieb „končí“ a
telekomunikačný operátor, ktorého služby predávajú, prevzal zákazníkov
ich pôvodného poskytovateľa služieb. Niekedy hovoria, že „je to dohoda
s obcou“, „nariaďuje to zákon“, alebo inými nepravdivými informáciami sa
snažia občanov presvedčiť, aby s nimi uzavreli zmluvu. Šmejdi sa
zároveň snažia vyvolať pocit naliehavosti okamžite konať, napríklad ak
teraz neuzavriete zmluvu, tak nebudete môcť ďalej používať internet a
sledovať televíziu, teraz je zriadenie služieb za 1 euro a neskôr už
budete musieť platiť až 300 eur, a podobne.
Ak oslovení váhajú,
lebo majú zmluvnú viazanosť u svojho operátora, tak prichádzajú sľuby,
že oni všetko za nich vysporiadajú. Tieto sľuby ostávajú spravidla
nesplnené. Kto so šmejdmi uzavrie zmluvu, ten má dve zmluvy na rovnaké
služby, z nevedomosti sa stáva neplatičom a vzniknuté nedoplatky
u svojho doterajšieho operátora si musí vysporiadať sám.
Ďalším
problémom je poskytovanie neúplných informácií napríklad o cene za
služby. Ústna informácia je často len o cene za prvé mesiace, potom
môže cena prudko narásť a služba už nie je taká výhodná, ako sa pôvodne
zdala. V mnohých prípadoch takéto sklamania napokon vedú k návratu ku
pôvodnému poskytovateľovi služieb.
Ako postupovať
Telekomunikačná
únia Slovenskej republiky odporúča nikdy nekonať v časovom strese
a neuzatvárať ihneď zmluvu. Veľmi dôležité je overiť si ústne poskytnuté
informácie, ktoré sú iba nezáväzné, a oboznámiť sa so všetkými
podmienkami písomnej zmluvy. Na toto pravidelne upozorňuje aj regulačný orgán.
Ak bude predajca pri ponúkaní služby poskytovať
informácie súvisiace s vašim súčasným poskytovateľom, tak si informácie u
svojho poskytovateľa overte. Aj v prípade, že by vás konkurenčná ponuka
zaujala, oplatí sa osloviť svojho poskytovateľa, či vie zabezpečiť
službu s lepšími parametrami, ako vám práve ponúkla konkurencia.
V mnohých prípadoch vám vyhovieť bude vedieť.
Dôležité je
vedieť, že poskytovanie služieb prostredníctvom „novej“ optickej siete
v porovnaní s inou optickou alebo rádiovou sieťou nemusí automaticky
znamenať aj vyššiu spokojnosť s používanými službami. Dobrou správou je,
že v prípade, ak niekto uzatvoril zmluvu s obchodným zástupcom
operátora podomovým spôsobom (napr. doma alebo v práci) a nie
v priestoroch operátora, tak v prípade, že si to rozmyslí, má podľa
zákona možnosť odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez sankcií, teda bez
zmluvnej pokuty.